Vertrokken uit Buenos Aires

4 januari 2019 - Buenos Aires, Argentinië

Vrijdag 4 januari 2019.

Soms is de techniek langzamer dan je verwacht. Het verslag van gisteren is 2x geplaatst. De reden hiervan is dat wij nu in contact staan met de wijde wereld via de scheepssatelliet verbinding. Wij dachten dat het verslag niet doorgekomen was, maar het duurt blijkbaar wat langer nu.

Vandaar dat we nu al de belevenissen van vandaag noteren. En dat doen we in de middag, op ons balkon, in de zon en warmte. Een temperatuur van tussen de 26 en 29 graden is het vandaag. We “cruisen” dit keer voor het eerst met de Princess Cruise Lines. Op een paar kleine details na is deze niet anders als de andere waarmee wij het genoegen mochten hebben te gaan varen. Wel hebben we nu een groter balkon. Hij is ruim 3 bij 3 meter. Paar (lig) stoelen, voetenbankjes en een terrastafel passen daar makkelijk op en die staan er dan ook.

Vandaag, na precies een week, verlaten we Buenos Aires. We hebben veel gezien en bezocht in de stad. De foto’s lieten een deel zien. De, tegenwoordig, niet weg te denken stappenteller gaf aan dat we de afgelopen dagen 80 km. hebben gelopen, geslenterd en gewinkeld in de stad. Zo zijn we vandaag, na met een pendelbus van het schip naar het begin van de cruise terminal te zijn gebracht, na een halfuurtje lopen, via de metro, naar het gebouw vertrokken waar het parlement is gehuisvest. Het Palacio Del Congreso. Een prachtig gebouw met een voorgevel die is opgebouwd of, - zo je wilt -, na gemaakt van een deel van de Branderburgertoren uit Berlijn. Tsja, Argentinië en Duitsland waren nauw met elkaar verbonden in het verleden. De koepel van het parlementsgebouw hebben ze getracht na te maken van de koepel van het Capitol. Onze hoop om ook binnen een rondleiding te krijgen ging niet door. Vandaag geen rondleidingen. (Waar hebben we dat meer gehoord deze week ?) De voorgevel van het gebouw tonen links en rechts 2 beelden. Dit zijn replica’s, geplaatst in 2014. De originelen waren uit 1907, maar de kunstenaar die de beelden ontwierp had niet zo een beste reputatie, vandaar dat ze werden verwijderd toen. Na lang aandringen, - wat heet lang -, zijn ze dus in de vorm van “neppers” herplaatst.

Daarna zijn we naar het Palacio Barolo gelopen. De eerste wolkenkrabber in Argentinië die 100 meter hoog was en in 1923 gereed kwam. Op weg daar naar toe passeerden we een prachtig beeld van Rodin en wel El Pensador. De Denker.

Na nog wat door een klein gedeelte van de stad gezworven te hebben en gewinkeld, zijn we op weg gegaan richting de cruise terminal. We moeten wel op tijd weer aan boord zijn voor vertrek.

De terugtocht voerde oa over het mooie Plaza Martin. Beneden aan de heuvel daarvan stond het oorlogsmonument wat is gebouwd naar aanleiding van de Falkland oorlog in 1982. Het heet in Argentinië nog steeds de Malvinas. Vandaar het Monumento a los Caidos de Malvinas. Er zijn 649 Argentijnse soldaten gesneuveld. De namen staan op het monument. Over de Falkland komen we later misschien nog wel te schrijven.

Aan het eind van het plein, tenslotte, staat de Torre Monumental. De Britse bevolking heeft dit monument in 1916 geschonken aan Argentinië en de bouwmaterialen zijn uit Engeland gekomen. Eerst had het de naam Tower of the English. Maar na de gebeurtenissen in 1982 werd het omgedoopt in Torres de los Ingleses.

Uiteindelijk gingen we weer aan boord en was ons verblijf in Buenos Aires echt afgelopen. Het is een prachtige stad met heel mooie gebouwen. Erg veel is ook in slechte staat. Maar daar schreven we al eerder over. De recessie is enorm. De bewoners kunnen niet meer dan kleine beetjes geld pinnen en er staan lange rijen voor de wisselkantoren om dollars te wisselen als ze die verdiend of gekregen hebben. De prijzen zijn, vanuit ons standpunt gezien, erg laag. Wij aten van de week bv. in een Argentijns Steakhouse. We zijn daar al eerder geweest de afgelopen week. Echt heel lekker met prima vlees met stukken van 450 gr. Daaraan vooraf wat gegeten en het nodige gedronken. Voor de prijs van 23 euro per persoon.

Wij hebben ons altijd veilig gevoeld. En ook niets gemerkt of gehoord van anderen die onheus behandeld of beroofd zijn. Niets van dat al. Het verkeer is chaotisch, maar toch maar 1 aanrijding gezien. De bevolking is, als we dat mogen zeggen, laag opgeleid. Spreekt niet of nauwelijks Engels. Maar zijn wel weer behulpzaam en aardig.

Het schip gooit zijn trossen nu los en koerst richting Uruguay. Daar komen we morgenochtend aan. Een nieuw verslag zal zeker volgen. Groetjes, Christa, Richard en Fred

1. Tineke Van der Molen:
    6 januari 2019
    Met het "meereizen" verneem ik de hobbels en bobbels van de stoepen in mijn elektrische rolstoel au au mijn rug
    Dus niet geschikt voor rolstoelen