Buenos Aires Dag 3

30 december 2018 - Buenos Aires, Argentinië

Zondag, 30 december 2018.

Goedemorgen allemaal.

Alweer een nieuwe dag. We beginnen nog even bij gisteravond toen we in een echt steakrestaurant gingen eten. Heerlijk gegeten, echt een aanrader. Maar zoals gisteren al geschreven zijn de stoepen niet van al te beste kwaliteit en toen we teruggingen was het donker. Het was dus een hele uitdaging weer heelhuids in het hotel te komen.

Vandaag is het zondag en dan is er in San Telmo een hele grote markt. Rondom die markt hebben wij ons vandaag vermaakt. Eerst een klein stukje markt. Daarna vonden we de plaats waar nog verschillende dingen te zien waren over het bewind van Videla. In de tijd van 1976 tot 1981 zijn er ongeveer 30.000 mensen op mysterieuze wijze verdwenen. Waar wij stonden is in die tijd een gebouw geweest met in de kelders een clandestiene gevangenis met martelkamers. Het was gemaakt voor 200 gevangenen maar er zijn er daar 1.500 geweest. Vandaar ook dat hele verhaal van de dwaze moeders op Plaza de Mayo. Ik zal er niet verder op in gaan. Videla is op 87 jarige leeftijd overleden in de gevangenis aan de gevolgen van uitglijden onder de douche.

Verder weer een stukje over de markt. San Telmo is de oudste wijk van Buenos Aires. Hele rijke mensen bouwden daar grote huizen in het begin van de 17e eeuw. Maar in 1871 brak de gele koorts uit, er stierven op een dag wel 300 mensen. De mensen dachten dat het aan de muren van hun huizen lag en verhuisden massaal, veelal naar de wijk Regoleta. In een van de gerenoveerde huizen van 1830 hebben we een rondleiding gehad. Het huis heette El Zanjon. Het was mooi gerenoveerd en we kwamen ook nog in de ondergrondse riolen terecht. Maar die zagen er ook heel netjes uit nu, mooi bestraat en heel wat anders dan het er oorspronkelijk uit heeft gezien.

Hoogste tijd voor de inwendige mens. We kwamen in een pizzeria terecht en hebben daar lekker gegeten.

En ja hoor, het laatste stuk van de markt was aan de beurt. Uiteindelijk kwamen we weer op de Plaza de Mayo uit. We zouden met de metro teruggaan, maar aangezien we nog niet helemaal uitgeput waren zijn we nog even naar de Puenta de la Mujer ( vrouwenbrug) gelopen. Geopend in 2001 en ontworpen door de beroemde Spaanse architect Calatrata. Bekend ook van de olympische toren in Barcelona en heeft ook nog bruggen gebouwd in Hoofddorp. Alleen gingen die heel erg roesten. Weer terug naar de Plaza de Mayo waar we de metro pakten naar het hotel.

Het was weer een stralende dag. Prachtig weer en dat hebben we maar mooi gehad. Er wordt wel steeds regen voorspeld maar dat zien we morgen dan wel weer.

Groeten Fred, Richard en Christa

1. Abe en Aly:
    31 december 2018
    Hallo ,dat is weer een prachtig verhaal van hoe het er kortgeleden nog aan toe ging.
    Welterusten en zie het verhaal van dag 4 met blijde logies tegemoet
  2. Saskia:
    Heerlijk genieten. Fijne jaarwisseling. Groet, Frank en Saskia
  3. Saskia:
    Heerlijk genieten. Fijne jaarwisseling. Groet, Frank en Saskia
  4. Winny Groot:
    31 december 2018
    Wat zijn jullie veel en wat interessant om de (nabije) geschiedenis mee te krijgen.
    Goede jaarwisseling hoor, hier is het prima weer, we hebben net appelflappen gehaald bij Deen, 2 halen, 1 betalen, daar houden we van!
  5. Dies en Hetty:
    31 december 2018
    Wat super dat jullie zo genieten, ja die steaks zijn heerlijk. Jullie gaan vast ook naar
    La Boca
    Een echte oude arbeiderswijk in het zuiden van Buenos Aires. Gekenmerkt door de gekleurde huisjes met golfplaten dakjes is dit een van de trekpleisters uit Buenos Aires. En dat merk je ook. Overal toeristenkraampjes, mensen die je aanspreken, het is leuk om dit te zien, maar dat is ook alles. Je moet goed op je spullen letten en ga niet al te diep de wijk in!
    En er werd ons gezegd dat we 's avonds weer weg moesten zijn.
    Heel veel plezier en genieten daar.
  6. Tini van der Heiden:
    31 december 2018
    Iedere dag geniet ik van jullie verhalen. Geweldig om zoveel te zien en te beleven en dat is nog maar het begin. Ik heb hier drukke dagen achter de rug, ook al hoefde ik niet veel te doen, maar veel uit eten. Beste gezellig. Vanavond naar de buren aan de oliebollen en appelflappen. Ik wens jullie ook een heel goede jaarwisseling en een gelukkig en gezond 2019.