Buenos Aires Dag 4

31 december 2018 - Buenos Aires, Argentinië

Maandag 31 december 2018.

Vandaag voegen we aan ons rijtje toe dat we weer eens op een andere plaats op de aardbol de jaarwisseling gaan mee maken. We hebben er al een paar gehad, maar al die plaatsen hebben wel gemeen met elkaar dat het in zomerse temperaturen is. En dat bevalt ons wel.

Wat we ook als een “verademing” vinden is dat er, tot nu toe, - dat is 4 uur voor middernacht -, nog geen enkel stuk vuurwerk en of geknal hebben gehoord. Al die dagen niet. Een weelde als we weten wat er zich in ons land af speelt. Hoeveel rust en minder gevaar en ongelukken kan een verbod toch opleveren. Heerlijk rustig dus……..

Wederom een zonnige en zomerse dag. Winkels, instellingen, musea e.d. sluiten vandaag allemaal om 4 uur. De avond wordt meest binnenshuis gevierd of in restaurants. Ook in ons hotel is een “New Years Eve Buffet” met veel eten en drinken. Uiteraard hebben wij daar voor gereserveerd om dat niet mis te lopen. Naar wij hebben begrepen wordt om middernacht vuurwerk afgestoken door de gemeente in de haven hier. We gaan dat proberen waar te nemen op het dakterras en, als het erg druk is, vanuit Richard zijn kamer, die ook uitzicht op de haven heeft.

Hartelijk dank voor de vele reacties die we ontvangen. We kijken er elke ochtend naar uit en vinden het ontzettend leuk. Er is, om het over de stoepenkwestie te hebben, geen app dat je de gemeente kunt waarschuwen. Of het veel zou helpen is ook de vraag. Ze hebben helemaal geen peso in kas. Het is erg arm allemaal en, navenant, de prijzen in onze ogen, behoorlijk laag. Als voorbeeld; Richard vertelde dat de Starbucks koffie hier maar 60% kost van de prijs in ons land. En zo zijn er nog meer zaken. Het metrokaartje bv., waar we over schreven.

Er doemt wel een probleem op de komende dagen. Niet zo erg, maar toch. Onze Starbucksbekerverzamelaar ( leuk scrabble woord) heeft nog geen enkele beker gescoord. En we hebben al heel wat vestigingen gezien hier. Ze zijn er gewoon niet. Dat heeft te maken met de nieuwe collectie die moet komen, volgens hem. Maar ja, als je geen peso’s hebt om die te halen…..

Iets anders wat ons opvalt, is dat er erg veel politie op de straathoeken staat. Er is gemeente- en nationale politie aanwezig. Wie wat doet of wie wat in de gaten houdt laten we maar rusten. Ze staan er zeker om meteen in te grijpen bij onlusten. Ook elk “beetje” gebouw of winkel heeft een beveiliger. Niet dat die veel kan uitrichten in zijn mooie pakje zonder wapenstok of iets dergelijks. Afschrikwekkend komt het ons niet over. Wellicht een stukje werkverschaffing. In dat verband is het wel leuk te melden dat wij bij een Starbucks zaten en er een “beveiliger” binnen achter de deur stond. Hij had tot zijn beschikking een tegelplateau van ca. 1 meter breed en 2 meter lang. Het enige wat hij constant deed was, als een getergde tijger, rond zijn plateau te lopen. Geen 10 seconde stond hij stil. Voor de voetballiefhebbers; die coach van Vitesse, die dat ook doet, kon hier nog wat van leren. Hilarisch was het.

Vandaag hebben we de metro genomen naar Cementerio de la Recoleta. Voor de kenners komt dit bekend over. Het is het bekendste kerkhof van Buenos Aires in het noorden van de stad. Het werd in 1882 voor het publiek opengesteld. Ook omdat er heel wat rijke en bekende bewoners liggen begraven. Nou niet begraven zoals wij bedoelen, maar ze worden bijgezet in grafzerken. Sommige zijn erg mooi en werden tussen 1880 en 1930 vanuit Parijs en Milaan geïmporteerd. Er zijn echte kunstwerken bij. Maar we hebben ook tombes gezien die werkelijk compleet zijn ingestort. Deuren die verrot en verdwenen zijn. Ramen kapot. Zo erg dat je gewoon de kisten van de overledenen kunt zien staan. Dat vonden we toch wel heel triest en daar wordt niets aan gedaan. De begraafplaats lijkt net een klein dorp met straten, die nu dan bestaan uit allerlei graftombes.

Ook hier begraven ligt, je kunt het al bijna bedenken natuurlijk, de vrouw waar nog dagelijks over wordt gesproken. Evita Peron. De tombe is gekocht door haar zuster en daarin is zij begraven. Vandaar dat op de graftombe waar zij ligt de naam “Duarte”staat. Haar familie naam. Een ander feit is dat zij niet, - zoals gebruikelijk zou zijn -, 5 meter onder de grond is bijgezet in een kelder. Zij ligt op 8 meter diep en haar plek is afgesloten met een betonlaag. Dit om te voorkomen dat “Peronisten” haar opgraven en op een andere plek zouden willen begraven.

Na een bezoek aan het bijbehorende klooster en onze lunch bij een bakery zijn we op weg gegaan naar de Japanse tuin. Eerst met de metro en dan een behoorlijk stuk lopen. Voor niks……. De tuin was (al) gesloten. Een bezoek aan de botanische tuin daar in de buurt hebben we maar gecanceld. Die staan nog op het programma de komende dagen.

Gezien het tijdstip besloten we naar het hotel terug te gaan. Maar eerst onderweg nog even ijs eten bij Freddo. Dat is de beste ijsmaker die er is. Wat kunnen culturen toch verschillend zijn. Waar we in ons land ons tegoed doen aan oliebollen en appelflappen, daar eten ze hier op zo een avond kilo’s ijs. Niet te geloven hoeveel ijs er in halve en hele kilo’s werden meegenomen. Er stonden zelfs hele rijen bij een ijsverkoper om dit voor vanavond in huis te hebben.

De metro was, hoe kan het anders, erg druk op het tijdstip van onze terugkeer. Eerder vandaag maakten we mee dat er een jongleur ( categorie D of lager) zijn kunstjes vertoonde met ballen in de metro. Of er worden plakjes kauwgom voor 30 peso’s op de been gelegd. Die, voor het volgende station, weer worden opgehaald of je koopt zo een pakje. Er zat zelfs een musicus met een elektrische piano in de metro zijn deuntjes te spelen. Of je komt een zwerver tegen met een heel zielig verhaal. Kortom genoeg te zien en te beleven tijdens zo een rit.

Morgen weer verder met ons bezoek hier.

Wij wensen een ieder van jullie een heel mooie oudejaarsavond en een heel voorspoedig en gelukkig 2019.

Christa, Richard en Fred.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gina:
    31 december 2018
    Oh wat heerlijk allemaal! Hier oliebollen van de Rozet en de hele dag al geknal en vuurpijlen, maar ik hou er wel van. Bitterballen zijn op, toastjes met garnalen ook en de bubbels staan koud. Zometeen Marc Marie, net Guido gehad, we komen de avond wel door. Heel veel plezier nog en alvast een heel gelukkig en gezond 2019! 💫🥂💥🍾😘😘
  2. Diny Kistemaker:
    31 december 2018
    Ik wens jullie ook een mooie jaarwisseling, (hier knalt het al aardig) en een goed en vooral gezond 2019!!!!
    Groetjes
    Diny
  3. Joke te Lindert:
    Rinus,
    Heerlijk rustig daar bij jullie lees ik, bij ons in de straat leek het om tien 's avonds net oorlog, soms rammelden onze ramen van de zware dreunen.

De begraafplaats is mooi he? Zoiets vind je bij ons niet. Jo en ik wensen jullie een mooi uiteinde en een goed begin, neem er een van ons!
  4. Toos:
    1 januari 2019
    Ook van mij de beste wensen voor een vooral gezond 2019.
  5. Joke te Lindert:
    1 januari 2019
    Gelukkig en reislustig Nieuwjaar.
  6. Abe en Aly:
    1 januari 2019
    Allereerst een gezond en gelukkig nieuwjaar.
    Die begraafplaats overzicht foto lijkt wel een sloperij
    Toch zijn de afzonderlijke foto's van de tombe best wel mooi
    Ach klein cultuur verschilletje .
    Veel leuke en mooie dagen toegewenst en op naar reisverhaal 5 waarin vermeld staat dat de Starbucks beker is gescoord.
  7. Lilian:
    1 januari 2019
    Een heel goed 2019 met goede gezondheid, geniet weer van jullie indrukwekkende verhalen.
  8. Ria:
    1 januari 2019
    De beste wensen voor het nieuwe jaar. Dat jullie nog maar veel van die mooie reizen mogen maken en wij kunnen meegenieten