Naar het einde.....

12 januari 2019 - Ushuaia, Argentinië

Vrijdag, 11 januari 2019

Hallo allemaal

Gisterenavond laat kwamen we al aan in Ushuaia. Iets eerder dan gepland maar we moesten gisteren natuurlijk vaart maken in verband met het weer. Vanmorgen hadden we een excursie naar het eind van de wereld, zoals de Argentijnen zeggen: “Fin de la Mundo”. Het weer hier is niet te voorspellen. Dat kan gewoon per half uur totaal verschillen. Toen we van de boot afkwamen was het heel erg koud, een nare wind en regen. Maar de bus stond gelukkig naast de boot, dus we konden snel instappen. Het was ongeveer 3 kwartier rijden op een onverharde weg. Toen kwamen we aan bij het Nationale Park “Tierra del Fuego”. En mooi park met veel bos en meren. De gids vroeg van welke kant we kwamen. Ze bedoelde vanuit Chili of vanuit Argentinië. Toen maakte ik een mega fout. Ik zei dat we van The Falklands afkwamen. Maar daar willen ze hier niets van horen. Dat heet de Islas Malvinas en hoort bij Argentinië, volgens de mensen hier. Port Stanley, de haven, heet op het eiland daar ook, volgens hun, Puerto Argentina. Bij de eerste stop was het weer helemaal opgeklaard. Weinig wind en een zonnetje.

Bij de 2e stop bezochten we het eind, (of het begin) het is maar net van welke kant je komt, van de Pan American Highway. Die begint in Alaska en loopt helemaal langs de kust van Canada, Amerika, Mexico, Panama en dan door Zuid Amerika om hier te stoppen. Totaal met een lengte van 17.848 km. We kwamen nog langs wat meren en baaien. Het is een schitterend park.

Bij het informatiecentrum van het park kun je een stempel in je paspoort krijgen. Dat hadden we al van Toos gehoord. Maar het vervelende is dat de paspoorten ingenomen zijn. Die liggen in geldkisten in kluizen op het schip en krijgen we pas terug vlak voor Santiago.

Wel hadden we de kopieën van de paspoorten mee zodat we toch een stempel hebben. In Ushuaia kwamen we aan het begin van de middag terug. We zijn nog even de plaats ingegaan maar daar was weinig te beleven. Bij het informatiecentrum daar kregen we op vertoon van ons pasje van het schip wel een certificaat dat we daar geweest waren. Dat was wel weer grappig. Om 4 uur vertrokken we weer om dwars door het Beagle kanaal op weg te gaan naar Punta Arenas.

Op dit moment komen we langs 5 gletsjers waarvan de eerste The Dutch gletsjer heet. Richard staat natuurlijk buiten om dat alles ook weer op beeld vast te leggen. Die foto’s komen morgen wel bij het volgende verhaal.

Tot morgen Fred, Richard en Christa

1. Erik:
    12 januari 2019
    Volgens jullie kaart zitten jullie nu in Vancouver ? Dat gaat wel erg snel!
  2. Alex:
    12 januari 2019
    Ze zitten stiekem op een speedboat!
  3. Winny Groot:
    12 januari 2019
    wat avontuurlijk allemaal, fantastisch!
  4. Tineke Van der Molen:
    22 januari 2019
    Lieve mensen een klein beetje laat. Maar wat heb ik genoten van de reis net alsof ik mee op reis was. Heerlijk genoten van de breeduit gemeten verhalen o.a. geschiedenis die door jullie werd beschreven. En fantastische foto's zeker een paar tussen die ik in een schilderij kan veranderen. Hartelijk bedankt dat ik " mee mocht"reizen.groeten Tineke