We zijn helemaal rond.........

16 januari 2019 - Valparaíso, Chili

Woensdag, 16 januari 2019.

Het was gisteren een welbestede dag. Zo eindigden we het verhaal gisteren. Lang, vermoeiend, maar veel gezien.

Dat komt goed uit, want vandaag een dag op zee. Verder naar het noorden. Naar meer zon en warmer weer. En toch, ondanks op zee, een bijna, dagelijks, reis bericht?

Jawel. Er is wel wat te melden. Vanmorgen in het theater werd een demonstratie gegeven van de zang en danskunsten van het bedienend personeel. Koks, serveerders en serveersters lieten hun muzikale en danskunsten horen en zien. En er zaten echt heel goede talenten tussen.

Eveneens werd er een, komische, kookshow gegeven onder leiding van de chef kok van het schip. Heel vermakelijk en een mooie tijdsinvulling weer. Na afloop een rondleiding door een van de keukens. Heel erg groot. Alles blinkend en schoon. Er zijn 2 van die grote keukens op het schip. Daarin werken ruim 470 koks en hulptroepen in verschillende afdelingen zoals, patisserie, vis, salades, vlees e.d. Op het totale schip werken trouwens 1.100 man op 2.200 passagiers. Nog een leuk feitje; op een enkele cruisevaart bestaat de boodschappenlijst tussen de 110 en 115 ton aan voedsel. Honger krijg je niet.

Verder naar het noorden varen we vandaag. Op naar de volgende havenplaats.

Donderdagochtend vroeg komen we aan in Valparaiso, de havenstad van Santiago de Chili. We gaan in de ochtend van boord om een dagtoer te maken rond Santiago en de stad zelf.

Maar……onder in die bus liggen onze koffers en we gaan dan niet meer terug aan boord. \ De “Rondreis Zuid Amerika en Kaap Horn” is rond. De reis in dit gedeelte van de wereld is afgelopen.

Na afloop van de dagtoer donderdagmiddag nemen we onze intrek in een hotel voor 1 nacht. Vrijdagmiddag om 12.45 uur plaatselijke tijd ( 16.45 uur Ned.tijd) stappen we op de lijndienst van de KLM die ons, via een korte tussenstop in Buenos Aires, rechtstreeks terugbrengt naar Amsterdam. Daar komen we om 10 uur op zaterdagmorgen aan.

Het gedeelte van Zuid Amerika waar wij een beetje ronddwaalden was heel verschillend. Zeg maar van armoede in Argentinië met een failliet land, erg slecht of zelfs helemaal niet Engels sprekende inwoners. Ook die werken daar in de toeristen industrie. Tot vriendelijke Chilenen, die zeker munt weten te slaan uit het toeristen bezoek. Een schitterende natuur, gletsjers, vulkanen, leuke dorpjes. Gelukkig heeft het weer ons geen parten gespeeld bij de excursies die we maakten. Op eentje na dan. De Falklands. Helaas. Maar wel weer Kaap Horn. En dat was ook geen zekerheitje. Gelukkig konden we die wel “mee pakken”.

Goed. Het zit erop. Dank voor alle reacties. We keken er elke dag naar uit. Leuk om ze te lezen en te zien dat onze verhaaltjes gewaardeerd worden. We hebben ons best gedaan jullie wat van onze reisbelevenissen te laten meebeleven.

We spreken en zien elkaar weer in ons eigen land.

Groetjes van Christa, Richard en Fred.

1. Ria:
    17 januari 2019
    Ik wens jullie een goede terugreis.
    En bedankt voor de gezellige verhalen. Tot volgende week dan maar weer.
  2. Erik:
    17 januari 2019
    Shit, komen jullie zaterdag al thuis? Dan moet ik nog even wat regelen voor het ophalen 😂
  3. Hermien:
    17 januari 2019
    Bedankt weer voor alle verhalen. Jammer dat het er weer bijna op zit. We wensen jullie nog een paar gezellige warmere dagen toe.
  4. Toos:
    17 januari 2019
    Misschien zien we elkaar op Schiphol.Mijn vlucht vertrekt om 11,20 naar Dehli.Ik wensjullie een goede thuisreis.en tot ziens
  5. Lilian:
    17 januari 2019
    Vol aandacht alle foto's en verhalen gelezen, weer genoten, jammer dat het voorbij is.
    Elke ochtend onder een genot van een kopje koffie jullie verhalen en foto's gezien.
    Een goede reis terug, en zien elkaar weer in Heerhugowaard.
  6. Janni en Pieter:
    17 januari 2019
    Wij hebben genoten van de uitgebreide verslagen en de prachtige foto's !!
    Een rustige thuisreis en tot ziens op de koorrepetitie.
  7. Diny Kistemaker:
    17 januari 2019
    Fantastisch wat een mooie reis !!!!
    Ik heb genoten van jullie reisverhaal iedere dag.
    Verder wens ik jullie een behouden terugreis en ik zie jullie weer in Heerhugowaard.
  8. Dies en Hetty:
    17 januari 2019
    Het zit er alweer op, wat een mooie ervaring. En weer mooie verhalen en prachtige foto s.
    Goede terugreis. Hopelijk is het ophalen goed geregeld 🤭
  9. Abe en Aly:
    17 januari 2019
    In het zicht van de haven ligt het eind van de reis.
    Jammer maar aan alles komt een eind.
    Zo ook aan de gezellige verhalen van jullie belevenissen in Uruguay chili Argentinië en op de zee.
    Nu mogelijk nog kiezen voor de luxe onderwaterbus met luxe first class zetels of KLM matige fatuils.
    In elk geval heel veel dank voor de mooie verhalen ,foto's .
    Vanuit een waterkoud HHW wensen we jullie een veilige terugreis naar Schiphol.

P.S. wanneer gaat het nieuwe reisverslag van de volgende reis geplaatst worden.😉😋
  10. Henk en Loes:
    17 januari 2019
    Jammer dat die mooie reis er weer opzit, we wensen jullie een goede thuisreis en Fred moet dan maar wat slapen want ja....AZ is alweer vroeg hoor. Vanavond zingen, ik heb voor de koek gezorgd maar die loop je nu even mis Christa. Henk gaat de vlucht weer volgen, dat is dus nog even "meereizen".
  11. Winny Groot:
    17 januari 2019
    Dit was echt een speciale reis, zowel voor de reizigers als voor de thuisblijvers. Geweldig om dit allemaal zo mee te beleven. Fijne laatste dag en goede terugreis gewenst. Tot snel, groet van Winny en Jan
  12. Joke te Lindert:
    17 januari 2019
    Goede reis en dank voor alle mooie verhalen.
  13. Gina:
    18 januari 2019