Een stuk van de Andes

14 januari 2019 - Punta Arenas, Chili

Zondag, 13 januari 2019.

Hallo

Het zal niet zo’n groot stuk worden vandaag. Al een aantal dagen geleden heb ik een flinke kou opgelopen en hoest ik op mijn eigen wijzen. Bij velen van jullie wel bekend, dat hoestje van mij. De inspanningen op die berg gisteren was net even teveel, zodat ik een deel van de dag in bed heb doorgebracht.

Vanmorgen om 8 uur vertelde de kapitein al dat we weer in wat slechter weer terecht kwamen, dat we voorzichtig moesten zijn als we naar buiten gingen en we ons goed vast moesten houden. Gisterenmiddag met dat tenderen heeft de havendienst besloten dat er geen mensen meer van boord mochten. Maar ja de mensen die aan land waren, zoals wij dus, moesten natuurlijk wel terug naar het schip. De 3 reddingsboten werden pas opgehesen toen we al een eindje de haven uit waren. Wel een spectaculair gezicht.

Maar tot zover gisteren.

Vanmiddag was ik weer helemaal opgeknapt. Mooi op tijd om de Amalia Glacier te zien. Dat was de scenic cruise vandaag. Deze gletsjer ligt in de zuidelijke Patagonische ijsvelden. Helaas verliest deze gletsjer door de opwarming van de aarde enorm veel ijs. We hebben bij de gletsjer een half uurtje stilgelegen en het schip draaide 180 graden zodat het van alle kanten goed te zien was. Gelukkig stond onze topfotograaf boven de brug op de uitkijk zodat we weer verzekerd zijn van mooie plaatjes. Zelfs de dolfijnen werden gespot !

Ondertussen zakken we de rivier weer af naar open zee. En jawel daar was de kapitein weer. Slecht weer, veel wind, dat verhaal kennen we ondertussen. Wat ben ik blij dat we geen van drieën last van zeeziekte hebben. Morgen zitten we de hele dag op zee. dus. We moeten 36 uur varen voor ons volgende doel. Een heel stuk noordelijker. Dus geen verhaal morgen.

Dat komt overmorgen weer als we in de volgende haven aankomen, waar we overigens weer moeten tenderen.

Groetjes Fred, Richard en Christa

1. Winny Groot:
    14 januari 2019
    Jullie zijn inmiddels echte zeebonken! wel iets anders dan een gladde zee in de Caribean.
  2. Joke te Lindert:
    Rinus
    Mooie foto's van Richard, jullie mogen hem wel in ere houden!
    Rinus.
  3. Ria:
    14 januari 2019
    Hier hoest en proest ook iedereen. Maar gelukkig niet van die harde wind. Straks misschien weer in wat rustiger vaarwater. Veel plezier nog
  4. Tini van der Heiden:
    14 januari 2019
    WAt fijn dat je snel bent opgeknapt na al die vermoeienissen. Jammer dat de wind af en toe roet in het eten gooit, maar het blijft genieten. We missen je wel bij de derby hoor, dus helaas gedegradeerd ondanks al onze inspanningen. Groetjes, Tini