De Falkland Eilanden

9 januari 2019 - Port Stanley, Falklandeilanden

Woensdag 9 januari 2019

Goedendag.

Kennen jullie het verhaal van die mensen die vandaag naar The Falklands gingen? Nou ze gingen niet.

Maar laten we bij het begin beginnen. Gisteren was een dag op zee. Het schip, of zoals ze hier zeggen the vessel, deinde flink op en neer. Al snel was de kapitein te beluisteren over de luidsprekers en voor de tv. Een groot stormgebied rond de Falkland eilanden maakten het ons onmogelijk die kant op te gaan. We kregen geen toestemming door de storm te varen. De koers werd gewijzigd en we bleven zo dicht mogelijk langs de kust die trouwens vanaf het schip niet te zien was. Al snel kregen we toch een flinke staart van de storm mee. De zwembaden waren gesloten en veranderd in flinke golfslagbaden. We mochten niet op het dek, overal hingen zakjes voor zeezieke mensen, je moest je verdraait goed vasthouden als je over het schip liep. Het leek wel een grote massa dronken mensen die zwaaiden en zwabberden over het schip.

Zoals al eerder gezegd, verveel je je echt niet op het schip. We mogen blij zijn als Richard, die na het ontbijt vertrekt, om half 6 weer tevoorschijn komt met foto’s. Na het diner gaat ieder weer zijn eigen weg. Richard is veel te vinden bij de Port Lectures. Iemand die op humoristische wijze verteld over de havens die we aandoen. Ook gaat hij altijd naar de arts en crafts, de lezingen over kunst. En bij de Voice. Want die is hier ook. Om maar een paar dingen te noemen.

Gisteren kwam hij toevallig terecht bij een herdenkingsceremonie. Eind 2017 was op die plaats een Argentijnse onderzeeboot gezonken en alle bemanningsleden zijn daarbij omgekomen. De Argentijnse regering heeft geen geld om de boot te bergen dus die ligt hier, inclusief de mensen, nog steeds op de zeebodem. Nu zijn hier wat Argentijnse bemanningsleden aan boord die afkomstig zijn van de Argentijnse marine. Die hebben een herdenkingsceremonie aangevraagd en een vergunning om wat bloemen in zee te gooien.

Vannacht ging het schip vreselijk te keer. Je rolde in je bed heen en weer, de muren kraakten, maar gelukkig is het nu weer mooi rustig. Jammer van de Falkland eilanden, maar zoals de kapitein zegt…. Veiligheid voor alles…

Verder houden we ons bezig met het casino en wij gaan nog wel regelmatig bij de triviant spellen kijken. Dat is heel leuk en zeker goed voor ons Engels, want regelmatig weten we de antwoorden wel maar hoe heet dat dan weer in het Engels. Daarnaast de shows natuurlijk. Er is een flinke zang en dansgroep aan boord. Zeer professioneel. Die treden regelmatig op. Er is ook een goochelaar aan boord, maar die slaan we over, want ik heb altijd zo iets van… hoe dan…Je wordt voor de gek gehouden waar je bij zit.

Morgen hebben we een scenic cruise langs Kaap Horn die we gaqan ronden dan en daar zullen we ook weer een verslag van doen.

Voor zover voor vandaag Fred, Richard en Christa

1. Hermien:
    10 januari 2019
    Ik tik een heel verhaal aan jullie op de IPad, want de computer is naar de reparateur. Maar 1 verkeerde knop en het verhaal is weg. Dus nogmaals; hier is het grauw en grijs weer. We hebben 1 stormdag achter de rug. Diverse stormkeringen werden gesloten vanwege hoog water. In Oostenrijk is een overdaad aan sneeuw gevallen. Dat komt t.z.t. ook wel weer onze kant op als water. Hadden jullie meegekregen dat vorige week een containerschip flink wat containers was verloren. Op de Waddeneilanden konden ze als vanouds weer jutten. O.a. lampen, schoenen, stoelen tv’s. Maar ook veel piepschuim. Het leger heeft geholpen alle troep op te ruimen. Jammer van de Falklandeilanden. Zitten jullie nu ook met veel lagere temperaturen? Dan maar weer gauw omhoog de warmte tegemoet. Veel plezier nog.
  2. Joke te Lindert:
    10 januari 2019
    Luitjes,

Uit jullie verhaal maak ik op dat het zo af en toe nuttig is als je een paar zeebenen hebt.

Rinus.